Digital time off

Mind-reset

Ik sta er wel bij stil.
Ik weet dat het gezonder is voor mijn lichaam en geest te minderen.
Alleen is minderen niet gemakkelijk.
Ben ik verslaafd?
Ik denk het wel.
Ik weet dat wel zeker, dat vraagteken is dus overbodig.
Maar wie niet tegenwoordig?
(Hier hoef ik trouwens geen antwoord op.)
Verslaafd aan het digitale.

Switch off / Mind-reset (Illustratie - Elke Uyttenhove)

Switch off / Mind-reset (Illustratie – Elke Uyttenhove)

Het digitale tijdperk heeft ook mijn leven in handen. Pretty sure, ook dat van jou wanneer je dagelijks meerdere uren naar dat helderblauwe scherm zit te staren, wanneer je rinkelding bij wijze van spreken aan je handen plakt of je even treurt omdat je een aflevering Grey’s Anatomy hebt gezien, vervolgens euforisch op en neer springt bij het oproepen van de gemiste aflevering. Nee, een aflevering overslaan… dat kan niet!

Hoezeer ik ook hou van mijn gouden Iphone 6, mijn teerbeminde Macbook Pro en de toebehoren, toch nam ik even afstand. Een weekje. Daarom ook dat ik geen artikels online plaatste. Afstand van mijn blog, dat viel me nogal zwaar. Maar ik las genoeg blogartikels over “Blogfrequentie bepaal je zelf” of “Je moet helemaal niets” en “Hé, het is oké als je er even tussenuit gaat.”. Ik hield me meer bezig met de vraag: “Hoe kan ik mijn mind resetten?”

Sociale media moest er even aan geloven. Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Youtube,… op een laag pitje. Ik geef toe: ik vind dat heel erg moeilijk. Dagelijks check ik mijn tijdlijn en feed, chat ik tussendoor met wat vriendinnen via Whatsapp, tweet en retweet ik om mijn lezerspubliek groter te maken, scroll ik doorheen de vele Pinterestborden op zoek naar wat Scandinavisch wit en bekijk ik hoe Nikki Blackketter haar dag spendeert. Mijn aanwezigheid in de online wereld was naar mijn normen minimaal. Ook las ik geen enkel artikel via Bloglovin. Het kriebelt alweer om op ontdekking te gaan. Deze beperkte aanwezigheid leidde tot een minder grote expansie van ‘mijn publiek’, maar zorgde wel voor een ietwat gezondere gemoedstoestand. Uren en uren aan dat scherm gekluisterd, dat is vermoeiend. Zo blijkt.

Vervolgens probeerde ik wat meer routine aan te brengen in mijn dagdagelijkse activiteiten. Dat hield in: op tijd naar bed, maar ook op tijd uit de veren. Op die manier kon ik eindelijk eens wat slaap inhalen. Regelmatige maaltijden en ‘werken’ van 08u00 tot 17u00 hoorden daar ook bij. Schreeuw het niet uit: “Werkzoekend???”. Dat wil daarom niet zeggen dat ik de hele dag met de duimen zit te draaien. Een eigen opgelegd werkritme om mijn webshop te realiseren zorgde voor de nodige regelmaat. Een onderliggende boodschap aan diegenen die denken dat ik helemaal niets te doen heb nu ik werkzoekend ben.

Om even dieper in te gaan op die routine: regelmatige maaltijden, dat doet erg veel. Kleine, frequente maaltijden per dag helpen je gezonder door het leven te gaan. Niet alleen de frequentie is belangrijk, ook de kwaliteit van de voeding werd stevig aangepakt: minder suikers, minder slechte en meer goede vetten, meer water,… je kent dat wel.

Tot slot bereikte ik een piek in mijn sportieve leven. Nog nooit besteedde ik zoveel aandacht aan gezondheid en sport als vandaag. That’s a good thing. Bewust is wel degelijk beter. Ik kan nu genieten van elke workout / training. Meer nog, een nieuwe ‘verslaving’ steekt de kop op. Vrienden wezen me op het volgende: “Elke, ga niet overcompenseren.”. Doe ik dat dan? Ik sport niet om mijn tijd te doden, om dingen te vergeten. Hoewel ik er van overtuigd ben dat sport ook een gezonde uitlaatklep kan zijn, doe ik het om een andere reden: bewust gezond leven. Wat heeft dat met overcompenseren te maken?

Deze inspanningen lijken klein, maar ze voelen erg groot aan. Maar, waarom ik dit alles zo belangrijk vind? Deze levensstijl neemt wat druk weg. Een grote druk rust anders op mijn schouders: ik MOET, ik MOET, ik MOET. Ik MOET in de eerste plaats aan mijn gezondheid denken!

Afgelopen week werkte ik dus aan mijn mind-reset en ik ben er behoorlijk in geslaagd. Nu kan ik opnieuw mijn sociale media-activiteiten integreren in dit geheel, maar onder een ietwat beter gepaste frequentie. Stap voor stap en dan bereik je veel, toch?

Hoe werk jij aan je mind-reset?

Greetz,
E.

Comments

  1. En jij ondertussen al iets te horen gekregen van die plek waar je graag wilde werken en ging bij solliciteren? 🙂

    Like

  2. xLauratjj says:

    Voor mij is social media meer een ontspanning dan iets dat ‘moet’ .. Ik merk dat ik op reis een andere vorm van ontspanning binnenkrijg, waardoor m’n drang om social media te checken vanzelf overgaat .. Ik kan gerust een hele dag, week, maand zonder m’n smartphone, als ik maar genoeg andere afleiding hebt. Erg goed geschreven post trouwens!

    Liked by 1 persoon

    • Dat was het voor mij aanvankelijk ook, maar sinds ik aan het bloggen ben gegaan is dat een stapje verder gegaan. Ik kan genieten van vakantie zonder, zeker en vast. Moet ook. Vandaar dat ik ook zei: betere gemoedstoestand. Dat is heel belangrijk vind ik. Maar, ik hou wel van sociale media. Alleen neem ik af en toe een broodnodige pauze! Bedankt voor je comment! Leuk dat je langskwam!

      Like

  3. Niet eigenlijk…. verslaafd en happy to be so…

    Like

Trackbacks

  1. […] 5. En soms is het nodig om jezelf te resetten. Digital time off. […]

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: