#Yoga – Healthy Living

Hoe je Yoga dagelijks integreert in je drukke leven

#30DAYSOFYOGA met Adriene is inmiddels al even afgelopen. Uiteraard blijven mijn yogatrainingen doorgaan. Meer nog. Die dagelijkse yogasessies – of die nu lang of kort zijn – zijn intussen geïntegreerd in het drukke leventje dat ik heb. Een belangrijk verschil: druk of niet… ‘Yoga maakt het verschil!’! – *Waarschuwing: dit zinnetje wordt meermaals herhaald in het artikel. Ja! Je kan dus wel stellen dat ik nu helemaal in de ban van Yoga ben.

#30DAYSOFYOGA

#30DAYSOFYOGA – Yoga With Adriene

Ben jij intussen ook gestart met Yoga?
Nee, hoezo? Geen tijd?! Te druk?
Lees dit dan even!

Het is best te begrijpen dat je niet elke dag een half uurtje of meer tijd kan vrijmaken voor een yogaworkout. Met de nadruk op ‘elke dag’. Ik zie je al denken: ZOT! (schreeuw, schreeuw). Begrijpelijk: werk, het huishouden, je partner, the kids, some me-time, je sociaal leven,… Wanneer je kan kiezen tussen een half uurtje Familie, Home & Away of Mooi & Meedogenloos OF een yogatraining, dan kies je vast voor het eerste? Am I right, Yes I am! Maar, ontdek even dat Yoga evengoed me-time is. En dat Yoga ook ‘klein’ kan beoefend worden.

Maar vooraleer je me nogmaals ZOT naar het hoofd slingert, probeer toch maar eens die #30DAYSOFYOGA. Wat ben je er mee verloren? Maak er desnoods 15 dagen van, maar probeer het even. Yoga maakt het verschil!.

Ik ontdekte de afgelopen maand dat ik meer Yoga beoefen dan ik oorspronkelijk dacht. Het zit in kleine dingen. Dingen die je snel en gemakkelijk kan integreren tussen de drukte door en die je even tot rust laten komen. ‘Klein’ beoefenen, hoezo?

ADEMHALING
Zonder ademhaling functioneer je niet. Dat weet iedereen. Onbewust, zonder al te veel nadenken, adem je de hele dag door in en uit. Deze ademhaling voorziet je lichaam van zuurstof en levert energie. Maar je ritme, de richting en de diepte van je ademhaling beïnvloeden sterk je energiebalans. Wanneer je je ademhaling naar eigen hand zet, kan je je energiebalans in evenwicht houden. Je kan bijvoorbeeld enkele ademhalingstechnieken toepassen. Dit is een onderdeel van Yoga. Het versterkt je algemene gezondheid. Een belangrijk voordeel, toch? Er bestaan verschillende technieken, maar misschien is het eerst goed te beginnen bij het begin. We laten de andere technieken nog even voor wat ze zijn, we doen dit stap voor stap:

1. Neem een comfortabele positie in en sluit je ogen.
2. Concentreer je op je eigen ademhaling. Zoek naar een patroon in ritme, diepte en richting.
3. Probeer je ademhaling geleidelijk en rustig te maken. Adem diep en lang in, adem evenlang en rustig opnieuw uit.
4. Het is heel belangrijk een goede lichaamshouding aan te meten.
5. Tot slot focus je je op de beweging in de borstkas.

Dit hoeft niet lang te duren. Enkele minuten is voldoende.
Tip: bij het ontwaken, voor het slapengaan, tijdens een wandeling met de hond, bij het nemen van een douche of een bad,… Andere technieken komen later wel een keertje aan bod.

MEDITATIE
Mediteren is diep reflecteren. Ook hier bestaan verschillende soorten technieken. Ik geef er één mee: concentratie-meditatie. Hierbij focus je je op een object, een beeld of een geluid zoals een brandende kaars (cliché, cliché, so what!), je ademhaling, een steen,… Dit duurt hooguit een kwartiertje.

1. Neem een comfortabele positie in en focus je op vb. de brandende kaars.
2. Bestudeer het object en probeer aan niets anders te denken. Wanneer je gedachten opnieuw afdwalen, focus opnieuw.
3. Let daarbij sterk op je ademhaling: deze zou rustiger en dieper worden.
4. Wanneer de focus zeer sterk is en je gedachten niet meer afdwalen, zullen de ogen haast sluiten. Sluit ze wanneer dat moment komt.
5. Open na een 5-tal minuten opnieuw de ogen en richt je blik opnieuw op je object. Adem enkele malen diep en langzaam in en uit.
6. Ga daarna nog even liggen op je rug. Sluit je ogen en let opnieuw op een langzame, diepe ademhaling.
7. Geniet bovenal van het moment.

Ook dit neemt niet veel tijd in beslag. Ben je nogal sceptisch? Oke, geen probleem. Maar, Yoga maakt het verschil! Indoctrinatie, say whaaaat?! Wat jullie niet weten is dat ik gniffel.

ASANAS
Oke, je hebt vandaag niet de tijd om je yogamat uit te rollen en een volledige routine te doorlopen. Maar, wat houd je tegen enkele poses aan te nemen. Enkel door oefening zal je techniek verbeteren. En niet alleen wordt er gewerkt aan je techniek, maar de energiestroom in je lichaam wordt opnieuw positief beïnvloed. Misschien heb je een favoriete houding? Of een houding waar je nog aan wil werken?

‘Kleine’ beoefening werpt ook resultaten af. Je zal merken, hoe meer je Yoga beoefent, hoe meer je lichaam er naar zal vragen. EN! Je zal verandering in lichaam en geest voelen. Misschien ga je op termijn niet meer kiezen voor je favoriete soap, maar voor wat me-time d.m.v. Yoga.

Wie heeft nog enkele tips om Yoga ‘klein’ te beoefenen tijdens de drukte van de dag? Ik ben ervan overtuigd dat de echte beoefenaars onder ons nog veel tips kunnen meegeven.

En vergeet niet: Yoga maakt het verschil!

Greetz,
E!

Er verschenen reeds blogposts over #30DAYSOFYOGA. #1 – 30 Days of Yoga with Adriene / #2 – Verkocht zeg ik je! Ben ik nu een Yogi?.

Comments

  1. Ademhaling en meditatie: Check. Asanas nog niet, maar wat niet is kan nog komen hé. 🙂

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: