Op zijn minst 90° kloksgewijs

Triestig teleurgesteld

Intelligentie & Ambitie

Intelligentie & Ambitie

Volgende citaten hebben enkele bewerkingen ondergaan:
1. Verbloeming
2. Understatement
3. Censuur (Lees: expliciet, onaanvaardbaar taalgebruik weggelaten)
Waarom? Omdat de waarheid enkele monden zou doen openvallen
en ik ben gewoon voorzichtig.

‘Mevrouw, is dat echt nodig?’.
‘Mevrouw, ik heb geen zin! Ik wil naar huis!’.
‘Mevrouw, laat mij gerust,… Ik wil slapen want ik ben deze nacht te lang uit geweest.’
‘Mevrouw, we hebben de toets niet gestudeerd omdat we er al zoveel hadden. Geen zin meer!’
‘Mevrouw, waarom zou ik meer doen als ik een 5 heb? Dat is toch genoeg!’
‘Mevrouw, waarom moeten we dit kennen? We hebben dat toch later nergens voor nodig!’.
‘Mevrouw, sorry! Je verdient het niet dat we ons zo gedragen, maar ik moet volgen of ik word buitengesloten.’

Let goed op de interpunctie! Dit geeft een betere duiding.
Zucht! Dubbel zucht! Triestig teleurgesteld ben ik!

Jullie snappen wel waar ik naartoe wil? Ik mag niet alle leerlingen over dezelfde schoolkam scheren, dat zou werkelijk verkeerd zijn. Ik hou van die ene leerling die tegen de groepsdruk in toch de strever durft te zijn. Ik hou nog meer van die leerling die begrijpt waarom onderricht belangrijk is. Ik hou nog meer dan meer van die leerling die weet wat hij wil en wat daarvoor nodig is. En, ik hou nog het meest van die leerling die doet wat van hem verwacht wordt en begrijpt waarom en heel af en toe zegt: ‘Mevrouw, dit was een toffe les!’.
Zo heb je er nu en dan ééntje. En daar heb ik een probleem mee. Het zijn er maar enkelen.

En dan! Dan heb je leerlingen die bovenstaande citaten zo normaal vinden als een vis in het water.  Een dode vis dan toch?! Nee? Ah kom! Je begrijpt toch wat ik bedoel?

Dagelijks stel ik mezelf de vraag: ‘Leg ik mijn schoollat te hoog?’. Een antwoord vind ik niet.
Wat mijn verwachtingen zijn? Heel eenvoudig: een goede werkhouding, een grenzenverleggende attitude en RESPECT voor ieder ander individu, hetzij een andere leerling, hetzij een directielid, collega-leerkracht of mezelf. Ik zie een stijgende tendens in: ik-doe-dit-lekker-niet! Daarom ben ik triestig teleurgesteld! Dagelijks neem ik het mee naar huis, pieker ik me suf over hoe ik de boel kan keren en sta ik weer op om moedig hun instelling een keerpunt te geven. 180° alsjeblieft! Oke, dit is misschien wél te veel gevraagd. 90° kloksgewijs dan? Ik word er soms moe van. Ik kan de instelling van ‘studeren-is-dwaas’, ‘ik-kom-er-ook-wel-door-helemaal-niets-te-doen’ en ‘mijn-toekomst-dat-is-nu-toch-nog-niet’ niet begrijpen.

Ik weet wel hoe het komt dat ik dit niet kan begrijpen. Ik ben niet beschaamd te vertellen dat ik altijd een strever ben geweest. Waarom zou je je daarom moeten schamen?! Blijkbaar is die schaamtelijke trend wel aanwezig bij leerlingen. Schaam-lijk is trouwens een hit-woord. Ik hoor het vaak. Alles wat niet stoer is, is schaam-lijk. Belache-lijk ja, als je zo’n instelling aanneemt. Oh en wist je dat studeren ‘lame’ is. Nog zo’n schooltrend. Nogmaals: zucht, dubbele zucht. Triestig teleurgesteld.

Nu! Je kan die mentaliteit niet uitroeien, daar ben ik me van bewust. Maar het kan toch pakken beter. Hoe? Dat is de vraag die vele leerkrachten zich stellen.

Mijn missie: dé loodrechte-hoek-draai bij heel wat leerlingen bekomen. Op zijn minst toch dit! Dat moet toch lukken! Hoe denken jullie over dit alles? Misschien ervaren enkele leerkrachten of ouders onder jullie hetzelfde? Ik denk niet dat ik de enige ben.

Zucht, dubbele zucht. Triestig teleurgesteld!

Greetz.
E.

Comments

  1. Goh, Elke, wat heb je dit mooi beschreven. Het is inderdaad onbegrijpelijk die houding, en dan bij zovele leerlingen. Ook mijn kinderen hadden er last van, ik werd er horendol van, tot ze in de vijfdes en zesdes kwamen, dan ging het beter. In het hoger onderwijs willen ze er echt wel voor gaan, maar probleem, dochterlief bijvoorbeeld weet niet hoe ze dat moet aanpakken, wegens nooit echt gedaan in de humaniora… Ik ben blij dat je dat idealisme nog in je hebt om er iets aan te willen veranderen Wat precies veranderen? Ik zou het ook niet weten, maar één ding moet je beloven; Laat het nooit zover komen dat je je idealisme aan de kapstok hangt!!! Lieve groeten

    Liked by 1 persoon

    • Zijn lieve woorden Myriam. Bedankt voor deze reactie! Ik worstel er elke dag mee hoor en ik probeer me niet suf te piekeren. Ik denk niet dat het aan de leeftijd alleen ligt. Voor een stuk wel, maar er is meer aan de hand. Ik hou van het digitale tijdperk – ik ben één en al digitaal persoon – maar dit ligt mee aan de basis van de stijgende NEGATIEVE tendens! Jammer genoeg.

      Liked by 1 persoon

  2. Zucht! Ik duim keihard en ik hoop dat je slaagt in je opzet. Zelf was ik ook zo’n braveke op school. Ik begreep nooit waarom mensen het toch zo moeilijk moesten maken.

    Like

Trackbacks

  1. […] – Sloebertrui‘ dat aansluit bij het onderwerp van vandaag. Of misschien ook dit: ‘Op zijn minst 90° kloksgewijs – Triestig teleurgesteld‘. Benieuwd naar hoe jullie erover […]

    Like

  2. […] gesproken over bijvoorbeeld de schoolgaande jeugd die me teleurstelde. Zoals het artikel: “Op z’n minst 90° kloksgewijs“, maar ook “Een verhaal met een […]

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: