#boostyourpositivity – Challenge 3

8 dagen in een week

We zijn inmiddels aan week 3 gekomen van het #boostyourpositivity-project van Danone.
Day to day – Tips & Tricks: dat is het thema van deze week.
Volgen jullie het een beetje? Ik denk dat we mogen stellen dat er heel wat enthousiaste bloggers, maar ook niet-bloggers in deze blogosfeer participeren. Geweldig vind ik dat!

Challenge 3
‘Hoe zorg jij ervoor dat alles blijft bollen? Heb jij trucjes die ervoor zorgen dat je nooit te laat komt, dat je ondanks je drukke leven toch twee keer per week in de fitness opduikt, dat jij altijd iets op tafel kan toveren als er onverwacht vrienden langskomen, of een ander talent waarvan mensen denken: hoe doet die dat toch?’

Breakfast

Pinterest: Breakfast (buzzfeed.com) – Neem de tijd om te ontbijten

Eigenlijk past deze uitdaging heel goed bij mezelf. Ik krijg heel vaak te horen: ‘Elke, waar ben jij in godsnaam allemaal mee bezig, hoe doe jij dat allemaal op de korte tijd die we in een dag hebben? Slaap je wel? Zou je niet wat minder hooi op je vork nemen?’.

En ik geef het toe: ik neem altijd te veel hooi op mijn vork. Maar ik zei het al een keertje eerder in een vorig artikel: ik heb stiekem een achtste dag in de week. Die dag vond ik ook na heel lang zoeken. Zoeken naar tips & tricks om tijd te winnen behoorde tot mijn zoektocht naar dag 8. Maar er zijn andere dingen die je kunnen helpen deze te vinden! Ik ga ze niet allemaal kunnen neerschrijven, anders wordt de lijst heel erg lang. Maar geen nood: ik schrijf er wel nog een keertje over wanneer de tijd ernaar vraagt.

Wil je mijn geheim kennen? Ik verklap het.

1. We beginnen bij de ochtend. Die is cruciaal. Dat heb ik geleerd met ouder worden. Zelf ben ik een avondmens en zoals velen wel weten – is de ochtend dan hartstikke moeilijk. Ik ging steeds heel laat slapen (2 – 3 uur in de nacht), met als gevolg dat ik er in de ochtend absoluut niet uit geraakte. Na heel wat getrek en gesleur aan mezelf lukte het me wel omdat ik vaak verplichtingen had (vb. school, een afspraak met de dokter, …). Maar een oh-zo grote ramp was het als ik er helemaal niet uit moest. Dan bleef ik lekker lang liggen en sliep ik uit. De dagen leken zo kort dan, want je verslaapt de helft van je dag. Opeens vond ik het keerpunt. En dat kwam doordat ik routine aanbracht. Routine kan misschien saai lijken, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Nu sta ik iedere dag ongeveer op hetzelfde uur op, ook al moet ik er niet uit. Ik heb dan zo veel aan mijn ochtend en kan 100x meer doen doordat ik niet in bed vertoef. Logisch! En ’s avonds ben je gezond moe omdat je al langer wakker bent en dan ga je eindelijk op een menselijk uur slapen. Zelfs in het weekend heb ik geen nood meer aan lang uitslapen. En ik geniet zo veel meer van mijn extra uren. Wat bracht routine me dus op?

#boostyourpositivity

#boostyourpositivity – Challenge 3 – Routine

Even terzijde: Mijn papa zegt dan ‘Eindelijk volwassen’. En gelijk heeft hij. Heel erg moeilijk als ik zijn gelijk moet toegeven!

2. Neem de tijd om te ontbijten. En ja, daar heb ik nu eindelijk wél de tijd voor. Vroeger deed ik dit nauwelijks (‘grote ogen’ van de diëtiste in mezelf), gewoonweg omdat het ontbijt eigenlijk al meer een middagmaal werd door het verkeerde dagritme. Dan nam ik snel een banaan en dronk ik een glas fruitsap. Sinds ik er de tijd voor neem, voel ik me veel gezonder en beter. Het is dan ook zo dat het de meest belangrijke maaltijd van je dag is. EN! Ik vind het ook hartstikke gezellig: de ontbijttafel, een havermoutpapje, een glas fruitsap en een tas koffie, een stuk fruit. Mmm. Lekker! Om het helemaal af te maken: mijn dagelijkse FEED op Bloglovin, mijn lectuur voor in de ochtend. Een bijkomende tip: dek je ontbijttafel de avond ervoor en zet je boterhammetjes of je lunch al klaar in de koelkast. Dan hoef je die gewoon te nemen en hupsakee: klaar! Geen excuses meer zoals ‘Ik heb geen tijd’. Dat is VERLEDEN TIJD!

3. Gebruik Evernote en werk met TO-DO-lijstjes. Ik kan het gewoon niet laten dit nogmaals te benadrukken. Maar halloo! Het werkt dus wel hé! Ik spaar hier degelijk tijd uit, ook al hoef ik 5 minuten de tijd te nemen om deze op te stellen. Hoe ik het doe? In Evernote plaats ik mijn dagelijkse TO-DO-lijstjes. Dit is een applicatie waar je heel wat stuff in kan verzamelen. Neem maar eens een kijkje. Ik kan ook altijd en overal deze applicatie gebruiken: op mijn Iphone, op mijn Mac, op mijn tablet. Alles wordt steeds gesynchroniseerd. Handiger kan niet. Maar, je kan er zoveel meer mee! Alles wat je maar kan bedenken kan je hier opslaan: foto’s, losse ideeën, uitgewerkte blogposts, links,… Hét verzamelpunt! Naast Evernote gebruik ik nog tal van andere applicaties: Pocket en Zite zijn ook de moeite waard. Ik zou een hele blogpost kunnen schrijven over de verschillende apps die ik gebruik, maar dat is een keertje voor later. Ik sla het op in Evernote ‘Idee blogpost – Apps die ik gebruik’.
(*Hou je niet van al dit digitale: ik maakte al een keertje een printable voor jullie!)

4. Gebruik je wacht-momenten goed. Iedereen kent het wel: je zit te wachten bij de dokter, op de trein of tram, op je lief die je oppikt na het werk,… Ik heb geleerd deze wacht-momenten nuttig te gebruiken. Ik heb steeds heel wat bij me om deze ‘tijd-verliezende-momenten’ productief te maken. Want zo zie ik het dan hé, als tijd verliezen. Want, je hebt nog zo veel te doen! Een blik in mijn handtas.

#boostyourpositivity

#boostyourpositivity – Challenge 3 – Wacht-momenten

Een agenda is voor de hand liggend. Alle afspraken worden genoteerd maar ook zaken die ik absoluut niet mag vergeten. Ik kocht deze leuke kleuragenda op de boekenbeurs afgelopen november. Het is niet alleen praktisch, maar ook goed om de tijd te doden: je kan er in kleuren! En nee, deze agenda is niet voor kinderen! Daarnaast heb ik ook steeds mijn Iphone bij. Ik kan niet zonder. Plus, de applicaties helpen me een stuk verder in het plannen en het organiseren van mijn dag. Ook heb ik steeds fluostiften bij om te markeren wat belangrijk is en een magazine wanneer ik even niet aan het werk wil denken, maar gewoon ontspannen wil lezen. Ik koop de Libelle wekelijks en vind er steeds inspiratie in. Momenteel heb ik dit boek in mijn handtas zitten: ‘Kinderboeken schrijven’. Maar dat varieert nu en dan. Soms is het een ontspannend boek, maar heel vaak een ‘How-to’. Kortom: een boek waaruit je kan leren. Ik plan namelijk een kinderboek te schrijven en te illustreren. Research eerst en dat doe ik dan op wacht-momenten. De post-its gebruik ik dan om dingen aan te duiden die ik later wil hernemen. Tot slot: een stuk fruit om mijn brein te voeden. Vitaminen, daar kom je de dag mee door.

5. Sinds kort heb ik er ook een huishouden bij. En wil ik dé goede vriendin blijven, dan moet ik dit toch een beetje goed doen. Ik moet nog veel leren op dat vlak, maar de tijd leert. Ik ben al een stuk beter geworden in het managen van alles bij elkaar, maar het kan altijd sneller! Enkele kleinigheden die ik toepas:
> De was sorteer ik onmiddellijk (dagelijks dus). Ik heb 4 verschillende wasmanden. Zo verlies ik geen tijd om later alles te sorteren. Ik zet de avond ervoor de wasmand klaar in de veranda. Daar staat het lekker in mijn weg en zo weet ik in de ochtend dat deze zo snel mogelijk gedaan moet worden. Anders blijft ze mijn weg versperren.
> Het strijken doe ik ’s avonds laat. En ja: voor de televisie. Het nuttige aan het aangename koppelen. Ik vind het helemaal niet erg zo. Ik vind het wel nog chillax.
> Wat het kuisen betreft: dat is een moeilijke. We hebben beiden heel erg weinig tijd. In het begin koos ik er één dag uit en kuisten we alles van onder tot boven en omgekeerd. Maar dan waren we zo lang bezig. Veel te lang! Nu spreiden we dit over enkele dagen en we nemen elk enkele kamers voor onze rekening. Dit gaat vlotter.

6. Ik ben leerkracht en iedereen mag wel zeggen dat we veel vakantie hebben en vroeg van het werk thuis zijn, maar wanneer ik de uren zou optellen die ik thuis besteed aan voorbereidend werk (toetsen opstellen, opdrachten opmaken, verbeteren, …), dan heb ik meer dan een fulltime job. Ik klaag niet, ik doe mijn werk graag! Maar onderschat het maar niet. Er komt heel wat bij komen. Daar is Tom getuige van. Ik probeer in het weekend alles voor te bereiden voor maandag, dinsdag en woensdag en dan op woensdag alles voor donderdag en vrijdag. Op die manier kan ik me ook in de week wat rust permitteren en kan ik tijd vrijmaken voor ontspanning. En nog belangrijker: voor mijn blog!

7. Hoe ik mijn blog combineer met een full-time job, een huishouden, een lief en een hond, een scholing tot copywriter en mijn vriendenkring? Oh en ik vergeet ook alle grafische ontwerpen die ik in mijn vrije tijd maak. Voor velen een vraagteken. Ik kan dit combineren omdat ik het ook gewoon graag doe: het schrijven. Ik hou van artikels schrijven en ik zie het als ontspanning en niet als ‘iets dat ik moet doen’. Ik kom tot rust als ik een avondje aan mijn computer kan lezen op Bloglovin of kan werken aan mijn eigen artikels. En ja, ik heb hectische dagen en die zitten meestal heel erg vol gepland, maar toch vind ik de tijd om mijn geest tot rust te laten komen. Soms voelt het alsof ik door de dagen heen rush, soms voelt het helemaal niet zo. Ik neem dag voor dag, ik neem een dag als hoe hij komt. Ik bepaal de richtlijnen en daarom hou ik het vol.

Logo

#boostyourpositivity – Challenge 3 – Mijn blog, mijn ontspanning!

Zo! Zo vond ik mijn achtste dag…! Er zijn nog steeds heel wat dingen die me afremmen in het vlot verlopen van mijn dagen en het alles gedaan krijgen. Daar werk ik aan! Waar ik het over heb? Over ‘te veel piekeren’, ‘te perfectionistisch zijn’ en het ‘alles aan mijn hart laten komen’. Moest ik deze zaken onder controle hebben, na-ja,… dan kan ik de wereld nog beter aan zeker!

Iemand tips? Ik hoop er te lezen in de comments of op de website van Danone waar alle blogposts verzameld worden over #boostyourpositivity. Ik ben ervan overtuigd dat andere bloggers me hier wel in zouden kunnen helpen.

Comments

  1. pastelbysabrina says:

    Supergoed artikel!!

    Like

  2. De kleuragenda, ik heb er ook nog over getwijfeld maar dan toch niet gekocht omdat ik al genoeg kleurboeken heb maar nu je het omschrijft als kleuren tijdens het wachten is het wel weer interessant om hem te hebben.

    Like

  3. leuke tips!

    Like

  4. eveline4secretgifts says:

    Dit zijn handige tips, deze sla ik op!

    Like

Trackbacks

  1. […] En aangezien het #boostyourpositivity project van Danone nog steeds loopt, kan je nog altijd eens een kijkje gaan nemen op de website. Je wordt er gewoon vrolijk van. En inderdaad, ik doe hier heel enthousiast aan mee. Kijk wat ik deed met Challenge 3: Lifehacks! […]

    Like

  2. […] Hebben jullie het #boostyourpositivity project van Danone een beetje gevolgd? Ik zet de opdrachten nog even op een rijtje en ook hier kan je mijn artikeltjes lezen: Challenge 1: Brief aan mijn zestienjarige-ik Challenge 2: Food & Stuff Challenge 3: 8 dagen in een week […]

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: